Priprema pravosudnog ispita

Moram da vam ispričam priču o tome kako je moja vlasnica Marija spremala pravosudni ispit. Možda će nekom koristiti.

Sve je počelo u oktobru 2014. godine. Marija je završila Pravni fakulet 2006.godine. Pošto je radila u državnoj upravi, a ne u sudu ili advokatskoj kancelariji, bilo je potrebno 4 godine radnog staža da stekne uslov za polaganje pravosudnog ispita. E sad što nije polagala pravosudni 2010. godine ne znam jer tada nismo živeli zajedno. Ali znam da je spominjala taj pravosudni od kad sam se ja doselio, znači od jula 2013. godine. Elem, reši ona konačno i definitivno da počne da uči za pravosudni ispit. To je verovatno bio 100. početak učenja pravosudnog, ali ovog puta i poslednji.

U početku, valjda zbog duže pauze u učenju, Marija nije mogla da se skoncentriše. Samo sam je posmatrao. Sedne za sto, počne da čita i posle 5 minuta uzme mobilni, a posle 15 minuta upali TV… Video sam ja da nema ništa od njenog učenja, ali ‘ajde. Srećom i sama je uvidela da neće biti ništa od njenog učenja ako nastavi tako. Prvo što je uradila izvukla je TV kabl iz struje. Pošto je shvatila da je problem i koncentracija rešila je da poradi na tom problemu. Iznenadio sam se kad je, umesto priručnika za polaganje pravosudnog, uzela knjigu Sidni Šeldona da čita. Pomislio sam “Kako će ova da položi pravosudni ako čita Sidni Šeldona?” Ali onda mi je objasnila. Uzela je da čita roman kako bi naterala sebe da sedi i čita…. Tako je vežbala koncentraciju…Rekla mi je da će biti spremna za učenje tek kad uspe da pročita roman iz cuga tj. odjednom (pauze za klopu, wc i vreme spavanja se ne računaju). Uspela je tek 11.knjigu po redu da pročita odjednom. Za to joj je trebalo nekih mesec i po dana.Nakon toga je počela da uči pravosudni ispit. Malo pomalo, kako je vreme prolazilo, bilo je sve lakše. Učenje je, kako kaže ona, kao sport. Što vise vežbaš to je jednostavnije. Samo da napomenem da je u vreme ucenja bila zaposlena (hvala Bogu i danas je) i bilo je teško uskladiti radno vreme od 8 sati i učenje. Nekako je uspela,ali je trebalo znatno više vremena da spremi ispit nego da nije radila.

Učila je od novembra 2014. godine do maja 2015.godine. U majskom roku je izašla na ispit. Marija nije prijavila sve ispite već 5 od ukupno 7. Prijavila je građansko, krivično, radno, upravno i međunarodno privatno pravo.

Prvi deo ispita je bio pismeni deo. Kandidati su dobijali po jedan zadatak iz građanskog i krivičnog prava. Pričala mi je da je na pismenom delu bilo ok, kandidati su mogli da se dogovaraju međusobno (naravno, ako su bili dovoljno tihi da ih ne čuju 3 devojke koje su dežurale na polaganju).

Drugi deo ispita je bio krajem meseca. Zaista je glupo što kandidati saznaju za rezultate ispita tek pola sata pred početak usmenog dela.  Prvi ispit je bio krivično pravo. Moja vlasnica se toliko bila uplašila da je jedva odgovarala, zamuckivala je i pomešala svu materiju. Secam se da je došla kući, nakon sto je ljosnula na krivičnom, i plakala je narednih 5 sati kao malo dete. Baš mi ju je bilo žao. Sećam se te veceri. Odjednom je ustala, umila se i rekla mi da ce izaći na sve ostale ispite, pa šta bude bude. I stvarno, izašla je na preostala 4 ispita i položila ih je. Čak je međunarodno privatno pravo položila sa odlikom.

Pošto je uspešno položila jedan deo pravosudnog, naknadno polaganje je prijavila za oktobar 2015.godine. Prilikom naknadnog polaganja, rekla mi je da su ispitivači bili daleko popustljiviji.

I konačno je polozila taj pravosudni 30.10.2015.godine. Ceo taj proces ucenja je trajao godinu dana, ali završio se. Znate kako se kaze: “Na put nije išao i na cilj stigao samo onaj koji nije na put ni pošao.” Ili tako nekako.

Evo da vidite mene u tom periodu njenog učenja…. Pošto Marija uči naglas mislio sam da ću ja u jednom trenutku početi da pričam o pravu… Ovako sam samo povremeno mjaukao o pravu.

smrkiipravosudni

Savet za spremanje pravosudnog je da kad rešite ozbiljno da učite, počnite, polako, bez panike (ako je i ima na početku, vremenom će se smanjiti), odvojite dovoljno vremena, malo više žrtvujte svoj društveni život i rezultat (položen pravosudni ispit) će doći. Na pravosudnom ispitu su, kako mi reče Marija, ispitivači korektni, postavljaju pitanja kako bi eventualno podsetili kandidata, pristojni su. Znači, samo napred!

Leave a Reply

